چرا آگهی اجاره کوتاه مدت منزل غیرقانونی است؟

چرا آگهی اجاره کوتاه مدت منزل غیرقانونی است؟

اصولا در بحث اجاره آپارتمان به صورت روزانه بايد ديد چه مرجعي مربوط به قانون گذاري در اين ضمينه مي باشد
و اساسا جرم اجاره روزانه آپارتمان یا منزل در قانون هست یا نه؟
سپس به جستوجوي قوانين اجاره روزانه آپارتمان پرداخت
قوانين اجاره املاك در سال ٥٦ و ٧٦ در مجلس شوراي اسلامي تنظيم و تكميل گرديد.
در اين قانون شروطي براي قرارداد هاي بين موجر و مستاجر نوشته شده است
مثلا اين كه قرارداد بايد مدت مشخصي داشته باشد، داراي دو شاهد باشد، در دو نسخه نوشته شود و…
در اين قوانين محدوديتي براي موجر نسبت به مدت اجاره آپارتمان يا خانه خود قائل نشده است.
اين از بحث قانون اساسي در مورد اجاره روزانه اما چون صحبت از اجاره و كلمه موجر و مستاجر است
و همچنين از طرفي صحبت از اسكان مسافران و جنبه گردشگري اجاره روزانه آپارتمان مي باشد
دو نهاد ديگر هستند كه امكان ورود به مسئله قوانين اجاره روزانه آپارتمان را دارند :
١- اتحاديه املاك
٢- سازمان گردشگري

نظر اتحاديه املاك در مورد اجاره آپارتمان روزانه در تهران
در سال هاي گذشته بار ها اتحاديه املاك به موضوع اجاره روزانه ورود كرده و حتي در آخرين مصاحبه از طرف نايب رئس اين اتحاديه از اجاره ساعتي هم صحبت به ميان آمد.
اتحاديه املاك اجاره روزانه و ساعتي آپارتمان در تهران را ممنوع دانسته و از پليس خواستار ورود سريع به اين موضوع شده است-
حال باید دید پلیس جرم اجاره روزانه منزل را چگونه تعریف کرده است.
مدتي بعد از در خواست نايب ريس اتحاديه املاك از پليس سردار ايوب سليماني در گفتگو با ايسنا واكنش نشان داد.

جانشين فرمانده ناجا در اين باره گفت قوانين و مقررات اين حوزه مربوط به ديگران است
اما پليس هرجايي كه متوجه جرمي شود ورود پيدا خواهد كرد.
سلیمانی افزود:‌در این خصوص نیز پليس هشدارهای لازم را می‌دهد و این موارد را کنترل و بررسی هم می كند
و اگر در جایی لازم باشد با حکم قانون پلمب منزل صورت خواهد گرفت.
به گفته سردار ايوب سليماني هر موضوعی از جمله موضوع اجاره ساعتی از مواردی است که باید در جای خودش از سوی پلیس بررسی شود.
پلیس تا کنون ورود خود به مسئله جرم اجاره روزانه منزل را منوط به وقوع جرم در بحث اجاره ساعتی دانسته
ولی جرم تنها دلیل ورود پلیس نیست و در خیلی از موارد ورود پلیس به مسائل برای پیشگیری از وقوع جرم می باشد.
عموما پلیس در بحث پیشگیری از جرم با دستور دادستانی ورود می نماید.
نظر سازمان گردشگري در مورد اجاره روزانه آپارتمان
در سازمان گردشگري كه مربوط به سامان دهي و مجوز به اماكن اقامتي كشور مي باشد اماكن مختلف با استاندارد هاي خاص تعريف شده است
مثل هتل، هتل آپارتمان، متل، بومگردي و….
كه بعضي از آنها تنها در برخي شهر ها و اقليم ها امكان ثبت و تاسيس را دارند.
اما در سال ٩٤ و پس از تصويب هيئت وزيران شرايط خاصي براي “خانه مسافر” به سازمان گردشگري ابلاغ شد.
حال اين مورد نزديك ترين راه حل براي ساماندهي قوانين اجاره روزانه آپارتمان هاي مبله شهر تهران مي باشد.
اما اينكه چه مانعي باعث شده تا به امروز مالكين اين آپارتمان ها در اين سامانه ثبت نام ننمايند مسئله قابل تاملي مي باشد.
سايت رنت ٩٨ به مسافران و متقاضيان اجاره روزانه توصيه مي نمايد براي اجاره روزانه از قوانين اين حوزه اطلاع كافي داشته باشند.
همچنين محل اسكان خود را از بين يكي از مواردي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به رسميت شناخته و صاحبان اماكن داراي مجوز موبوطه مي باشند انتخاب كنند.
به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آزادی در جوامع مختلف تعاریف مختلفی دارد . این قوانین که آزادی افراد بر اساس آن تعیین می شوند اغلب بر پایه معیار های فرهنگی ، دینی و مذهبی تعریف می شوند و رعایت آن برای همگان الزامی است.
چه بسا در کشوری یک عمل کاملا عادی و جزو وظایف یک شخص در جامعه به حساب آید ولی در کشور دیگر کاملا ضد ارزش بوده و یا حتی قبیح به حساب آید.
طبق بررسی هایی که از جامعه انجام گرفته، فرهنگ هایی که از کشورهای غربی و اروپایی وارد کشور می شوند رو به افزایش است که از جمله آنها می توان به بدحجابی ، ازدواج سفید ، مدگرایی و … اشاره کرد.
این فرهنگ ها علاوه بر ناپسند بودن، خودشان منجر به رواج ابزارهایی برای آزادی و لذت بی حد و مرز می شود. یکی از آن ها اجاره خانه های مبله به صورت ساعتی و روزانه بدون کنترل است.
اگر نرم افزارهای آگهی دهنده معروف را باز کنید و به قسمت اجاره املاک بروید، اجاره خانه های مبله به چشم می خورد که به صورت روزانه و ساعتی از 100 هزارتومان تا 2 میلیون تومان اجاره داده می شوند.
قیمت ها بسته به محل خانه متفاوت است. اکثر آگهی ها در مرکز و یا شمال غرب تهران هستند. این آگهی ها در ظاهر برای مسافران منتشر شده اند.
با یکی از این آگهی ها تماس گرفتیم و در قامت یک مشتری به آن مرکز مراجعه کردیم صاحب خانه در مورد مبلغ اجاره صحبت کرد و با توافق بر سر مبلغ تعداد افراد را از ما سوال کرد و بدون پرسش های بیشتر مبلغ را به علاوه یک کارت شناسایی از ما اخذ کرد و کلید منزل را بی چون و چرا در اختیار ما گذاشت.
این مکان خانه ای بود در طبقه چهارم یک آپارتمان مسکونی که در طبقات دیگر این ساختمان خانواده هایی زندگی می کردند. به مرکز دیگری در خیابان کارگر جنوبی مراجعه کردیم که یک آپارتمان حدود 20 واحدی فقط مختص اجاره کوتاه مدت بود. روال کار در این مجتمع مسافرپذیر هم به شیوه مورد قبلی گذشت، همان دریافت پول به علاوه یک کارت شناسایی!
از یکی از مشتریان که جوانی حدود 30 ساله بود و واحدی را اجاره کرده بود پرسیدیم که مسافر است یا اهل تهران؟ او گفت که اهل تهران است. علت اجاره خانه با وجود تهرانی بودنش پرسیدیم که گفت: «آخر هفته ها با دوستانم دور هم جمع می شویم تا تفریح کنیم.» از تفریحشان پرسیدم که بعد از کمی انکار گفت: «مشروبات الکلی مصرف می کنیم و بازی هایی مثل تخته نرد انجام می دهیم. معمولا قلیان هم هست ، هراز چند گاهی هم گل می کشیم.»
سپس دختر و پسری را دیدم که از ساختمان خارج می شوند به بهانه کیفیت اتاق ها با آن ها صحبت کردیم که با سوال های دیگر خود را نامزد یکدیگر معرفی کردند.
البته ناگفته نماند، بودند مسافرانی که همراه همسر و فرزند از شهرستان آمده بودند و در آنجا اقامت داشتند. البته نوع دیگری از آگهی هم بود. مورد اجاره ویلاهایی شیک و بزرگ با متراژ های حداقل 500 متر با مبلغ های بالای 1 میلیون تومان در شهرهای نزدیک تهران مانند شهریار ، رودهن و دماوند.
امکانات لوکس به همراه ابزارهای صوت و نور مناسب برای برگزاری مهمانی ها و پارتی های شبانه جزء موارد ارائه شده در این آگهی هاست.
حال نظارت و برخورد با این پدیده بر عهده کدام ارگان است؟ اگرچه این گونه نظارت ها شاید اثر چشمگیری در کاهش میزان فساد در جامعه نداشته باشد. اما دسترسی سریع به ابزارهای فساد را مشکل می کند تا شاید اثر بازدارندگی داشته باشد و به اصطلاح دست اندازی باشد در مسیر هموار فساد.

در این رابطه مصطفی قلی خانی رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت:

مشاورین املاک حق اجاره دادن روزانه یا هفتگی خانه را ندارند و برخورد شدیدی با متخلفان صورت خواهد گرفت. اجاره روزانه موجب تداخل صنفی با هتل ها می شود بنابر این چنین اقداماتی غیر قانونی است.
در سال 95 حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک خبر از تشکیل جلسه ای با دادستانی تهران و پلیس امنیت داده بود در این جلسه قرار بر این شده بود با انجام هماهنگی صورت گرفته با متخلفان برخورد شود، اما هنوز هم شاهد انتشار این گونه آگهی ها هستیم.

سرهنگ کاظمی رئیس پلیس فتا تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آگهی های خانه های یک روزه گفت:

موضوعات این چنینی که در فضای مجازی رخ می دهد افزایش پیدا کرده است و دارای موارد غیر قانونی است و در صورت وقوع تخلف با متخلفان برخورد خواهد شد.
حسام عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در گفتگو با «شفاف»
موجران «خانه های ساعتی» مجازات می شوند
هیچ جای دنیا حتی در کشورهایی که آزادی تام وجود دارد و نسبت به مسائل اخلاقی اهمیت زیادی قائل نیستند؛ کسی نمی تواند خارج از چارچوب قانون خانه خود را به صورت پارت تایم به افراد دیگری اجاره دهد و حتماً باید برای انجام این کار به مراکز قانونی مراجعه کند.

از آنجایی که مسکن و قیمت خانه و اجاره بها در ایران همیشه بازار داغی دارد و اجاره نشینان هم طیف وسیعی از اقشار جامعه ایران را رقم می زند، انتشار یک لیست اجاره بها از خانه هایی در مناطق مختلف تهران که به مدت یک روز به اجاره داده می شود می تواند توجه همه را به خود جلب کند چه برسد به کسی که کارش پیدا کردن سوژه و نوشتن گزارش باشد. از همین رو دیدن چنین آگهی ها و انتشار چنین لیست هایی در فضای مجازی و روزنامه ها، ما را بر آن داشت که از این پدیده نو، گزارشی با عنوان «خانه هایی با رنگ و بوی فحشا در تهران» تهیه و در سایت «شفاف» منتشر کنیم.
پی گیری های «شفاف» تا به اینجا ادامه پیدا کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قانونی بودن این خانه ها با آقای حسام عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران و سرپرست کمیسیون تخصصی املاک ایران مصاحبه ای کنیم و نظر ایشان را در این باره جویا شویم.

در زیر مصاحبه خبرنگار شفاف را با وی می خوانید:
· اگر فردی بخواهد خانه شخصی خود را به صورت یک روزه به افراد دیگری اجاره دهد باید از مراجع قانونی مجوز دریافت کند.
· در صورت عدم مجوز برای فعالیت این خانه ها از سوی اداره اماکن عمومی و مراجع قانونی برخورد خواهد شد.
· اجاره خانه به صورت یک روزه و ماهیانه حتی برای خانواده های بیماران که از شهرهای دیگر به تهران می آیند معنایی ندارد.
· اجاره دادن خانه ها به صورت یک روزه و هفتگی و ماهیانه تابع شغل محسوب می شود.
· اتحادیه صنف مشاوران املاک این عمل را محکوم می کند و به تمام مشاوران املاک اعلام کرده است که با چنین افرادی قرداد عقد نکنند.
· اگر در این مکان ها جرم کیفری صورت گیرد بر طبق قانون مجازات اسلامی صاحبان این املاک به محاکم قضایی تحویل داده خواهند شد.
· این خانه ها فرصتی برای تخلف و فساد هستند.
· صاحبان این خانه ها مجازات خواهند شد.
آیا شما از وجود چنین پدیده ای آگاهی دارید؟
ما هم این موضوع را شنیده ایم که افرادی هستند و همچنین کاری را انجام می دهند ولی تا به حال با مواردی که به صورت مصداقی بدانیم وجود دارد و از آن اطلاع کافی داشته باشیم مواجه نشده ایم.
آیا اجاره دادن ساعتی و روزانه خانه ها قانونی است؟
این کار غیر قانونی است و باید راه هایی قانونی برای انجام چنین کاری طی شود و براساس قانون و به صورت قانونمند برای قانونی شدن اجاره خانه به صورت روزانه عمل شود. یعنی این که اگر فردی بخواهد یک واحد و یا چند واحد از خانه خود را مبله کند و به افراد دیگری اجاره دهد می تواند از 5 ماه تا 1 سال به خانواده ای با احراز هویت تمام افراد آن خانواده و ذکر مدت زمان سکونت به آنها اجاره دهد و این منع قانونی ندارد ولی اگر فردی بخواهد روزانه و یا ساعتی خانه ای را در اختیار افراد دیگر قرار دهد، غیر قانونی محسوب می شود و باید از اتحادیه هتل داران و اتحادیه مهمان پذیرها و یا پانسیون ها مجوز کسب بگیرد و حق ندارد که بدون دریافت مجوز خانه ای را مبله کند و به صورت پارت تایم و موقت اجازه دهد و لازمه این کار این است که شرایط قانونی خود را طی و پروانه های لازم را اخذ کند و در قالب هتل یا در قالب مهمانپذیر با توجه به شرایط انتظامی که اداره اماکن عمومی و شرایط اختصاصی که مدیریت جهانگردی برای آن تعیین می کند و با توجه به شرایط تخصصی که اداره صنف مربوط به آن برای این شخص تعیین می کند نسبت به اجاره دادن این مکان به مدت یک روزه اقدام کند ولی اگر بخواهد که مکان یا خانه خود را به مدت 6 ماه تا یک سال اجاره دهد در درجه اول باید به خانواده ای اجاره دهد و قولنامه ای نیز با این خانواده بسته شود و گرنه این خانواده می تواند احراز مالکیت می کند.
آیا اجاره دادن خانه به صورت روزانه حتی برای افراد خاص نیز شغل محسوب می شود؟
این که اگر شخصی به هر دلیلی از شهری به شهر دیگر به طور موقت مهاجرت کند و بخواهد به مدت کوتاهی مکانی را اجاره کند، باید طبق قانون عمل کند. به عنوان مثال یک فرد دانشجو یا خانواده یک فرد مبتلا به بیماری نمی توانند در زمان های کوتاه مدت نظیر یک شب تا 6 ماه کرایه کنند چرا که کرایه یک خانه در کوتاه مدت نظیر یک ماه و یا یک روزه تابع شغل می شود و باید طبق قوانین برای دریافت مجوز توسط صاحب خانه اقدام شود و اگر این خانه ها از مراجعی مانند اتحادیه هتلداران و یا پانسیون ها و مهمان پذیرها مجوز داشته باشند قاعدتاً این مکان ها قانونی هستند ولی در غیر این صورت غیر قانونی محسوب می شوند.
موضع شما درباره وفور چنین پدیده ای چیست؟ اتحادیه صنف مشاوران املاک نسبت به این پدیده چه واکنشی داشته است؟
ما این حرکت را محکوم می کنیم و به تمامی مشاوران املاک در سراسر کشور اعلام کرده ایم که اگر افرادی برای اجاره چنین مکان‌هایی به آنها مراجعه کردند قراردادی با آنها عقد نکنند و یا با اداره اماکن عمومی هماهنگ کنند.
در صورت فعالیت غیر قانونی این خانه ها چه برخوردی با مالکانشان صورت می گیرد؟
اگر این مکان ها دارای مجوز قانونی نباشند و مجوزی به عنوان مهمان پذیر یا پانسیون نداشته باشند قاعدتاً با گزارشاتی که به اداره اماکن عمومی یا به اتحادیه هتلداران یا اتحادیه مهمان پذیرها داده شود، آنها این مکان و این اقدام را به عنوان یک واحد کسبی صنفی تلقی می کنند و گزارش غیر مجاز بودن این مکان ها را به اداره اماکن می دهند و اداره اماکن نیز نسبت به آنها اقدام می کند.

آیا این کار جرم محسوب می شود و مجازات در بر خواهد داشت؟
براساس نظام امور صنفی باید این مکان ها را جمع آوری کنند و یا به یک واحد مسکونی تغییر وضعیت دهند و اگر جرم کیفری نیز در این مکان ها صورت گرفته باشد بر طبق قانون مجازات اسلامی در محاکم قضایی با صاحبان این خانه ها برخورد می شود.

آیا وجود این خانه ها طبعات منفی اجتماعی و فساد اخلاقی به همراه خواهد داشت؟
وجود این خانه ها نه بطور صد در صد بلکه به عنوان فرصتی برای تخلف و فساد می تواند باشد و اگر بخواهد چنین خانه هایی در ایران وجود داشته باشد که به صورت پاره وقت به افرادی حتی به عنوان مسافر و به مدت کوتاه اجاره داده شود باید در چارچوب مهمان پذیرها از افرادی که می خواهند در آن خانه ها اقامت کنند رصد و بررسی شود.
این خانه ها می توانند طبعات منفی اجتماعی داشته باشند و من معتقدم که باید با این شیوه اجاره خانه ها برخورد شود و با اجرای قانون قاطعانه نسبت به این موارد برخورد شود. هیچ جای دنیا حتی در کشورهایی که آزادی تام وجود دارد و نسبت به مسائل اخلاقی اهمیت زیادی قائل نیستند؛ کسی نمی تواند خارج از چارچوب قانون خانه خود را به صورت پارت تایم به افراد دیگری اجاره دهد و حتماً باید برای انجام این کار به مراکز قانونی مراجعه کند و مجوز مهمان پذیری بگیرد. اما این که فردی بخواهد خانه خود را به صورت خودسرانه مبله کند و در کوتاه مدت مانند یک روز یا حتی چند ساعت اجاره دهد مغایر با قانون است و مطمئناً می تواند از موجبات وجود جرایم و مصادیق غیر قانونی باشد و همان طور که عرض کردم خلاف قانون نظام صنفی کشور ایران است.

اجاره روزانه خانه؛ عاملی برای رواج فساد
گفتنی‌ست بسیاری از جامعه‌شناسان بر این باور هستند که اجاره روزانه ملک می‌تواند زمینه‌ساز رواج برخی از آسیب‌های اجتماعی شود تا جایی که این مهم خود می‌تواند کاهش امنیت اجتماعی نیز درپی داشته باشد، چراکه هیچ‌جای دنیا حتی در کشورهایی که آزادی بی‌‌‌قید و شرط وجود دارد و نسبت به مسائل اخلاقی اهمیت زیادی قائل نیستند؛ کسی نمی‌تواند خارج از چارچوب قانون خانه خود را به‌صورت پارت‌تایم به افراد دیگری اجاره دهد و به‌یقین باید برای انجام این کار به مراکز قانونی مراجعه کند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، متاسفانه این خانه‌های مبله به نسبت شیک و لاکچری را حتی برای تنها چندساعت نیز اجاره می‌دهند که این خود می‌تواند بیانگر رواج بسیاری از معضلات و تبعات منفی اجتماعی باشد چراکه خانه‌ای که تنها برای چندساعت و آن هم با دریافت یک کارت ملی اجاره داده می‌شود می‌توان به‌راحتی در آن هر کاری را انجام داد بدون آنکه عواقب چندانی متوجه فرد شود، برای مثال برخی از جوانان برای گرفتن مهمانی‌ها و یا دورهمی‌ها اقدام به اجاره روزانه و یا ساعتی ملک می‌کنند و یا اینکه متاسفانه برخی دیگر برای استعمال موادمخدر به‌صورت گروهی به این کار مبادرت می‌ورزند.به‌طورکلی باید در نظر داشت در بیشتر موارد در واحدهای مسکونی تنها برای یک الی چندروز به متقاضیان واگذار می‌شود که صاحب ملک هیچ‌گونه شناسنامه‌ای را از متقاضیان دریافت نمی‌کند که این خود می‌تواند باعث رواج بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی مانند افزایش روابط خارج از عرف، بی‌بندوباری و مواردی از این دست شود. بدیهی است براساس تحقیقات به‌عمل‌آمده می‌توان به این مهم دست‌یافت بیشتر افرادی که اقدام به اجاره خانه به‌صورت روزانه می‌کنند بیشتر متعلق به قشر مرفه جامعه هستند، چراکه به‌طور معمول اجاره روزانه برخی از واحدهای مسکونی بیشتر از اجاره ماهانه یک ملک است که این خود می‌تواند منجر به افزایش سطح توقع برخی از موجران شود به‌گونه‌ای که برخی از صاحبان ملک تنها با انجام برخی از بازسازی‌های جزئی و مبله‌کردن خانه خود به‌راحتی آن را با قیمت‌های چشمگیر و تنها برای چند روز اجاره می‌دهند. آنچه مسلم است اجاره روزانه واحدهای مسکونی امری غیرقانونی است، چراکه به‌واسطه انجام این مهم صنعت هتلداری نیز بسیار متضرر شده است. از این رو بسیاری از مسئولان امر انجام این مهم را اقدامی غیرقانونی می‌دانند و بر آن هستند که با موجران و مستاجران روزانه برخورد قانونی شود، هرچند باید اذعان داشت تا تحقق این مهم راه بسیاری وجود دارد چراکه هنوز بسترسازی‌های لازم صورت نگرفته است.

اجاره غیرقانونی روزانه واحدهای مسکونی
همان‌گونه که اشاره شد اجاره روزانه واحدهای مسکونی یک کار غیرقانونی است و باید راه‌هایی قانونی برای انجام چنین کاری طی شود و براساس قانون و به‌صورت قانونمند برای قانونی‌شدن اجاره‌خانه به‌صورت روزانه عمل شود. بدین معنا که اگر فردی بخواهد یک واحد و یا چند واحد از خانه خود را مبله کند و به افراد دیگری اجاره دهد می‌تواند از پنج‌ماه تا یک‌سال به خانواده‌ای با احراز هویت تمام افراد آن خانواده و ذکر مدت زمان سکونت اجاره دهد و این منع قانونی ندارد ولی اگر فردی بخواهد روزانه و یا ساعتی خانه‌ای را در اختیار افراد دیگر قرار دهد، غیرقانونی محسوب می‌شود و باید از اتحادیه هتلداران و اتحادیه مهمان‌پذیرها و یا پانسیون‌ها مجوز کسب بگیرد و حق ندارد بدون دریافت مجوز خانه‌ای را مبله کند و به‌صورت پارت‌تایم و موقت اجاره دهد.لازم به ذکر است برای انجام این کار باید شرایط قانونی را طی و پروانه‌های لازم را اخذ کند و در قالب هتل یا در قالب مهمان‌پذیر با توجه به شرایط انتظامی که اداره اماکن عمومی و شرایط اختصاصی که مدیریت جهانگردی برای آن تعیین می‌کند و با توجه به شرایط تخصصی که اداره صنف مربوط به آن برای این شخص تعیین می‌کند نسبت به اجاره‌دادن این مکان به مدت یک‌روزه اقدام کند، اما این در حالی است که اگر بخواهد که مکان یا خانه خود را به مدت شش‌ماه الی یک‌سال اجاره دهد در درجه اول باید به خانواده‌ای اجاره دهد و قولنامه‌ای نیز با این خانواده بسته شود و گرنه این خانواده می‌تواند احراز مالکیت می‌کند.

اجاره روزانه فرصتی برای رواج فساد
بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که وجود این خانه‌ها نه به‌طور صددرصد بلکه می‌تواند به‌عنوان فرصتی مناسب برای انجام تخلف و فساد باشد؛ از این‌رو مقابله با اجاره روزانه و یا ساعتی ملک ضرورتی انکارناپذیر تلقی می‌شود و اگر فردی بخواهد خانه خود را به‌صورت پاره‌وقت به افرادی حتی به‌عنوان مسافر و برای زمانی کوتاه اجاره دهد باید در چارچوب مهمان‌پذیرها از افرادی که می‌خواهند در آن خانه‌ها اقامت داشته باشند رصد و بررسی شود. از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد متاسفانه رواج بی‌رویه اجاره روزانه و یا ساعتی ملک خود آسیب بزرگی برای تغییر سبک زندگی محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که می‌توان از آن به‌عنوان یک ناهنجاری بزرگ نیز باید کرد.

شرایط مستاجران؛ عاملی برای تعیین قیمت اجاره
باید در نظر داشت شرایط و موقعیت مستاجر عامل اصلی برای تعیین نرخ اجاره روزانه ملک به حساب می‌آید، برای مثال نرخ اجاره روزانه برای یک فرد خارجی به‌مراتب بیشتر از سایر افراد متقاضی است، چراکه بیشتر افراد خارجی کرایه واحد مسکونی خود را با دلار پرداخت می‌کنند که این خود با توجه به نوسانات شدید ارز می‌تواند برای صاحب ملک بسیار سودآور باشد. صیکی دیگر از روش‌های پرداخت کرایه روازنه واحدهای مسکونی دریافت سکه است، اتفاقی که شاید تا قبل از نوسانات شدید قیمت طلا چندان مرسوم نبود اما امروزه به‌دلیل سودآور‌بودن آن برخی از موجران به‌جای دریافت مبلغ اجاره سکه دریافت می‌کنند که این مهم نیز می‌تواند بسیار سودآور باشد.بی‌تردید نبود چارچوب مناسب و مشخصی برای تعیین نرخ‌گذاری بر خانه‌هایی که به‌صورت روزانه به اجاره می‌روند نیز جای بسی تامل دارد، چراکه در بیشتر موارد موجران تنها به سلیقه و خواست خود نرخی را تعیین می‌کنند که این خود می‌تواند محرکی برای افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره شود.

اجاره روزانه تنها با یک کارت ویزیت
شایان ذکر است که برخی از افراد نیز تنها برای داشتن آدرس و یا شماره تلفنی از تهران اقدام به این کار می‌کنند، هرچند این دسته از افراد بیشتر به‌منظور مباحث شغلی این کار را انجام می‌دهند برای مثال برخی از افراد برای داشتن آدرس و یا شماره تلفن تهران با موقعیت عالی روی کارت ویزیت خود به‌راحتی اقدام به کرایه روزانه ملک می‌کنند که این خود می‌تواند برای موجر دردسرهایی را به همراه داشته باشد. در خاتمه باید خاطر نشان کرد که اجاره روزانه ملک نه‌تنها باعث ایجاد تنش و یا تلاطم در بازار اجاره خواهد شد بلکه خود می‌تواند عاملی برای رواج بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود. از این‌رو انتظار می‌رود مسئولان امر اقدامات لازم برای برخورد با این دسته از افراد داشته باشند، چراکه در غیراین صورت باید منتظر تعمیق‌یافتن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و یا تغییر بسیاری از خرده‌فرهنگ‌ها باشیم که این نیز می‌تواند بسیار سخت و آسیب‌زا باشد

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران:اجاره چند روزه سوئیت مبله غیرقانونی است
اجاره سوئیت یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می‌زند.
سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران٬ با غیرقانونی خواندن اجاره آپارتمان مبله در تهران برای یک یا دو شب٬ گفت: اجاره سوئیت یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می‌زند.
حسین طلا در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت٬ با یادآوری درج آگهی‌هایی در برخی از سایت‌ها و روزنامه‌ها در خصوص اجاره آپارتمان مبله در تهران برای یک یا دو شب٬‌ گفت: اجاره منزل یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می‌زند.

نماینده مردم تهران٬ ری٬ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه کسانی که خواهان اجاره دادن منزل خود برای مدت مشخص حتی یک روز هم هستند باید مجوز لازم را از مراجع مربوطه اخذ کنند٬ افزود: در تهران برخی‌ها اقدام به واگذاری خانه‌های مبله برای یک شب یا دو شب کرده‌اند که این موضوع از دو ناحیه قابل بررسی است٬ یک ناحیه صنفی و تجاری٬ که بر اساس قانون صنفی کشور کسانی که منازل خود را به این شکل اجاره می‌دهند باید از اتحادیه هتل‌داران یا اتحادیه مسافر‌خانه‌ها مجوز بگیرند.
این نماینده مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه اجاره دادن منزل جزو فعالیت‌های صنفی به شمار می‌رود٬ تصریح کرد: اگر کسی بخواهد منزل و آپارتمان خود را برای مدت یک یا دو شب اجاره دهد فعالیت تجاری انجام داده که این مشمول قوانین صنفی شده و باید اخذ مجوز صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اجاره منازل و آپارتمان‌ها برای مدت کوتاه در حوزه امنیتی به بروز مشکلاتی منجر می‌شود٬ گفت: وقتی کسی خواهان اجاره جایی برای مدت مشخصی است باید مشخصات کامل خود را به متصدی اعلام کند٬ این در حالی است که در چنین منازلی موجر تنها به کسب درآمد فکر می‌کنند.
تزلزل مبانی اخلاق با وجود سوئیت‌هایی که بدون دریافت مدرک به مستاجر واگذار می‌شوند
طلا ادامه داد: وقتی کسی به این شکل و بدون هیچ مدرکی جایی را یک یا دو شب اجاره می‌دهد هم در حوزه اقتصادی و امنیتی اخلال ایجاد کرده و هم در حوزه‌های اخلاقی زیرا معلوم نیست آن شبی که بیتوته صورت گرفته با محارم یا با افراد دیگر بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اجاره مسکن به مدت کوتاه بدون اخذ مشخصات و مدارک کافی از مستاجر غیرقانونی است٬‌ افزود: روزنامه‌ها نیز اگر آگهی با مضمون اجاره سوئیت و منزل با این شرایط منتشر کنند برابر قانون اصناف که این موضوع در سال 92 مصوب شد به طور حتم مجرم شناخته شده و باید احکام لازم از حبس تا جریمه نقدی برای آنان در نظر گرفته شود.
سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران٬ همچنین از ضرورت برخورد پلیس اماکن نیز با اجاره آپارتمان با شرایط یاد شده خبر داد و گفت: برخورد با چنین پدیده‌هایی باید با سخت‌گیری بسیاری برای حفظ امنیت کشور صورت بگیرد.
وقتي اجاره چند روزه سوئیت مبله در تهران مد مي‌شود

مي‌گويند غیرقانونی است اما برخوردي نمي‌كنند
اجاره آپارتمان مبله در تمامي نقاط تهران بصورت روزانه، هفتگي و ماهانه با كليه امكانات رفاهي موضوع جديدي براي پايتخت‌نشينان است كه سبب شده ديدگاه‌هاي مختلفي در‌خصوص آن وجود داشته باشد.
عده‌اي از شهروندان از اين كار استقبال كرده و معتقدند مي‌تواند ايده خوبي باشد و از سوي ديگر يك نماينده مجلس معتقد است كه اين كار از اساس غيرقانوني است.
سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران با غیرقانونی خواندن اجاره آپارتمان مبله در تهران برای یک یا دو شب گفت: اجاره سوئیت یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می‌زند.
حسین طلا در گفت‌وگو با خانه ملت با یادآوری درج آگهی‌هایی در برخی از سایت‌ها و روزنامه‌ها در خصوص اجاره آپارتمان مبله در تهران برای یک یا دو شب‌ گفت: اجاره منزل یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می‌زند.
نماینده مردم تهران ریشمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی که خواهان اجاره دادن منزل خود برای مدت مشخص حتی یک روز هم هستند باید مجوز لازم را از مراجع مربوطه اخذ کنند افزود: در تهران برخی‌ها اقدام به واگذاری خانه‌های مبله برای یک شب یا دو شب کرده‌اند که این موضوع از دو ناحیه قابل بررسی است یک ناحیه صنفی و تجاری که بر‌اساس قانون صنفی کشور کسانی که منازل خود را به این شکل اجاره می‌دهند باید از اتحادیه هتل‌داران یا اتحادیه مسافر‌خانه‌ها مجوز بگیرند.
این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه اجاره دادن منزل جزو فعالیت‌های صنفی به شمار می‌رود تصریح کرد: اگر کسی بخواهند منزل و آپارتمان خود را برای مدت یک یا دو شب اجاره دهد فعالیت تجاری انجام داده که این مشمول قوانین صنفی شده و باید اخذ مجوز صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه اجاره منازل و آپارتمان‌ها برای مدت کوتاه در حوزه امنیتی به بروز مشکلاتی منجر می‌شود گفت: وقتی کسی خواهان اجاره جایی برای مدت مشخصی است باید مشخصات کامل خود را به متصدی اعلام کند این در حالی است که در چنین منازلی موجر تنها به کسب درآمد فکر می‌کنند.
طلا ادامه داد: وقتی کسی به این شکل و بدون هیچ مدرکی جایی را یک یا دو شب اجاره می‌دهد هم در حوزه اقتصادی و امنیتی اخلال ایجاد کرده و هم در حوزه‌های اخلاقی زیرا معلوم نیست آن شبی که بیتوته صورت گرفته با محارم یا با افراد دیگر بوده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اجاره مسکن به مدت کوتاه بدون اخذ مشخصات و مدارک کافی از مستاجر غیرقانونی است افزود: روزنامه‌ها نیز اگر آگهی با مضمون اجاره سوئیت و منزل با این شرایط منتشر کنند برابر قانون اصناف که این موضوع در سال ۹۲ مصوب شد به طور حتم مجرم شناخته شده و باید احکام لازم از حبس تا جریمه نقدی برای آنان در نظر گرفته شود.
سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران همچنین از ضرورت برخورد پلیس اماکن نیز با اجاره آپارتمان با شرایط یاد شده خبر داد و گفت: برخورد با چنین پدیده‌هایی باید با سخت‌گیری بسیاری برای حفظ امنیت کشور صورت بگیرد.
اما اين در حالي است كه شهروندان با خواندن اين خبر بر روي خبرگزاري ها عكس العمل هاي متفاوتي داشته اند كه در ادامه مي آيد.
محمد معتقد است: به جای ممنوع کردن بايد یاد بگیریم کارها را ضابطه مند کنيم چراكه ممنوع کردن راه مقابله با هر موضوعي نیست.
اين در حالي است كه كامران به عنوان يك وكيل معتقد است: طبق ماده ۱۰ قانون مدنی، قراردادهای میان اشخاص مادامی که فعل خلاف قانون در آن نباشد معتبر و محترم است.
وي ادامه مي دهد: اجاره دادن ملک که فی‌نفسه خلاف قانون نیست، حال اگر بین یک مالک و مستأجر موضوع اجاره چند ساعت یا چند روز یا چند ماه باشد، از منظر نگاه قانونی چیزی عوض نمی‌شود.
اين خواننده همچنين مي‌نويسد: موضوع آنجا خلاف قانون می‌شود که ثابت گردد فردی مکانی را صرفاً برای مقاصد نامشروع دایر کرده است که این مهم هم نیاز به اثبات دارد و با اصل بر برائت در تضاد است.
در همين رابط احسان نيز نقطه نظر جديدي داشته و مي‌نويسد: راه‌حل این مشکل، ساماندهی بخش گردشگری و رسیدگی به وضعیت نامناسب هتل‌ها و مسافر‌خانه‌ها است.
دو خواننده ناشناس نيز در اين رابطه نوشته‌اند: آقای نماینده محترم چرا هر مسئله‌ای را منفی می‌بینید آیا متوجه هستید كه اگر یک بیمار به تهران بیاید و بتواند با حداقل قیمت از این سوئيت‌ها استفاده کند چه کمکی به او شده است.
از سوي ديگر فرد ناشناس ديگري نيز با اعتقاد بر اينكه مگر این نوع اجاره دادن در تمامی شهرهای مذهبی و توریستی رواج ندارد، ادامه مي‌دهد: در اين صورت همچنين باید با تمام کسانی هکه در شمال کشور هم ویلا اجاره می‌دهند برخورد شود.
اين خواننده با اعتقاد بر اينكه برخورد نمی‌تواند دوگانه باشد، تصريح مي‌كند: مگر در آن شهرها افراد مجوز از اتحادیه هتلداران دارند؟
يوسف نيز بر اين اعتقاد استوار است كه مسافري كه يك يا دو شب بيشتر نمي‌خواهد جايي بماند و نمي‌خواهد هتل برود و از وضعيت مهمانسراها هم رضايتي ندارد، چه بايد كند؟
مهندنا نيز با اشاره به اينكه در کل شهرستان‌ها خصوصا شهرهای زیارتی و سیاحتی این یک امر معمول است، توضيح مي‌دهد: چه اشکالی دارد که این رویه در تهران که پایتخت هم هست انجام شود.
اين كاربر همچنين مي‌نويسد: البته در تهران هم این موضوع قدمت دارد ولی نه به قدمت شهرهای زیارتی و سیاحتی.
اما درحالي نظرها در‌خصوص بودن يا نبودن اين موضوع جديد در تهران متفاوت است كه وقتي با يكي از اين آگهي‌هاي اجاره ويلا تماس مي‌گيريم متوجه مي‌شويم براي اجاره اين آپارتمان‌ها نياز به هماهنگي چنداني نداريم.
كافيست كل مبلغ زمان اجاره كردن خانه را نقدي بپردازيم تا بتوانيم با ضمانت يك كارت ملي تمام مدت مذكور را در خانه اجاره شده خود بمانيم. خانه‌اي كه در تمام نقاط تهران نيز اجاره داده مي‌شود و اينگونه كه صاحب‌خانه مي‌گفت اجاره يك آپارتمان هفتاد هشتاد متري يك خوابه شبي ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.
اينكه مد شدن اين مفهوم در تهران مي‌تواند ايده خوبي باشد يا خير موضوعي است كه نيازمند بررسي و واكاوي‌هاي بيشتر است و عناصر نظارتي بايد بيش از پيش به اين مقوله توجه داشته باشند.
اما نكته جالب توجهي كه در حرف آخر اين گزارش گونه به آن اشاره مي‌شود چيزي نيست مگر آنكه به گفته آقاي نماينده مجلس در حال حاضر اجاره‌ خانه‌هاي مبله غيرقانوني است.
كار غيرقانوني كه كافيست يك جست‌وجوي كوچك در اينترنت داشته باشيم تا ببينيم به وفور در تهران در حال رخ دادن است.

با توجه به موارد فوق کاملا مشهود است آگهی اجاره ساعتی و روزانه و کوتاه مدت منزل تحت هر عنوانی غیرقانونی و شرعا حرام می باشد.

کشف جسد غرق در خون دختر جوان در خانه‌ اجاره‌ای یک‌روزه